Výtahy - současné normy a bezpečnostní předpisy
Málokdo z nás si dnes dokáže představit vícepodlažní bytový dům, administrativní budovu, obchodní centrum či nemocnici bez dostatečného počtu výtahů s odpovídajícími technickými parametry. V průběhu posledního desetiletí klademe stále větší důraz na provedení interiéru kabiny a vzhled šachetních dveří nových nebo modernizovaných výtahů. Posuzujeme výbavu kabiny, ať jsou to indikátory polohy nebo směru jízdy kabiny nebo další doplňky, které leckdy nemají větší hodnotu než vzhledovou. Dokážeme ocenit přesnost zastavování výtahu ve stanici a plynulost jízdy. V průběhu životnosti zařízení pochopitelně hodnotíme i úroveň provozní spolehlivosti. To všechno je pro laickou veřejnost, pro běžné uživatele, hlavním měřítkem kvality. Nevědomky však zapomínáme, a to již několik desetiletí, na část nejdůležitější - bezpečnost provozu výtahu.
Bezpečnost provozu výtahu je stále frekventovanější termín. Čím více čas plyne a instalované výtahy stárnou, tím více přibývá odborníkům v této profesi starostí. Znepokojuje je nejen technický stav existujících zařízení, ale zejména kvalita a rozsah instalovaných bezpečnostních komponentů, kterými by měl být každý výtah vybaven. Dalším nemalým důvodem k obavám je počet výtahů určených pro dopravu osob nebo osob a nákladů, instalovaných v ČR a starších více jak 15 let. Takových je v současnosti mezi 62 až 65 tisíci. Již nějakou dobu se v médiích hovoří o tom, že jsou tyto výtahy za polovinou nebo dokonce už na hranici svojí životnosti, a že z hlediska bezpečnosti neodpovídají požadavkům současných platných norem a bezpečnostních předpisů. To je aktuální pro všechny výtahy vyrobené a instalované do roku 1993. Pokud by měla být odstraněna provozní rizika vysoké a střední úrovně těchto výtahů tempem, který je trendem současnosti, nepodaří se nám to dříve jak za 35 až 40 let. Takový výhled je paradoxnější v souvislosti s členstvím ČR v EU a závazkem naplňovat Evropskou směrnici o výtazích platnou od roku 1995 a současně i desetibodové doporučení Komise EU členským státům o zvýšení bezpečnosti provozovaných výtahů.
Zásady pro zvýšení bezpečnosti výtahů:
- Vybavit klec výtahu klecovými dveřmi a ukazatelem polohy klece.
- Prohlédnout lana zavěšení klece a poškozená lana nahradit.
- Upravit řízení zastavování klece výtahu za účelem dosažení vysokého stupně přesnosti úrovně zastavení klece a postupného zpomalování.
- Vytvořit pochopitelné a uživatelsky snadné ovládání výtahu v klecích a nástupištích pro osoby se sníženou pohyblivostí a orientací, které jsou bez doprovodu.
- Samočinné dveře vybavit detektory přítomnosti osob nebo zvířat.
- Výtahy, jejichž rychlost je větší než 0,6 m.s-1, vybavit zachycovači se systémem dovolujícím přijatelné zpomalení při vybavení.
- Upravit systémy ALARM zřízením stálého dorozumívacího zařízení se servisem odstraňujícím poruchy.
- Odstranit azbest z brzdových systémů.
- Střechu klece vybavit zařízením zabraňujícím neřízeným pohybům klece výtahu.
- Zajistit bezpečnostní osvětlení klecí, které působí v případě selhání hlavního zdroje elektrické energie. Musí fungovat normálním způsobem do doby zásahu servisní služby.
S ohledem na uvedenou Evropskou směrnici a citované doporučení komise EU došlo i v ČR k zásadním úpravám našeho právního řádu již v roce 1999. Podívejme se na tyto normy detailněji.
ČSN 27 4002
Provoz a servis výtahů
Shodneme se jistě na tom, že základem spolehlivého a bezpečného provozu existujícího výtahu je servisní činnost splňující určité požadavky této normy. To určité minimum kladené normou na servisní firmu lze shrnout do několika bodů. Tak, aby byla servisní firma schopna zajistit požadované aktivity, musí mít:
- Dostatečný počet servisních pracovníků odborně způsobilých vykonávat servisní činnosti a v potřebných případech mít i k dispozici pracovníky souvisejících povolání (např. svářeče). V této souvislosti je nutné trvale rozvíjet jejich profesní schopnosti zavedeným a udržovaným systémem zaškolování a dalšího vzdělávání.
- Dostatečný počet zkušebních techniků (musí splňovat požadavky odborné způsobilosti podle zvláštních předpisů1)) k provádění odborných zkoušek (ČSN 27 4007), zaškolování a přezkušování odborných servisních pracovníků.
- Zpracovány pravidla a postupy pro výkon servisu, plány údržby a preventivních prohlídek, včetně stanovení odpovědnosti a zajištění vnitřních kontrol. S tímto požadavkem je spojena i nutnost vlastnit odpovídající vybavení a přístroje s platnými kalibračními protokoly, včetně zkušebních břemen, a mít vypracovaný metrologický řád pro všechny zkušební, kontrolní a měřicí zařízení.
- Platné technické předpisy a normy vztahující se k výkonu činnosti.
- Dostatečnou kapacitu na provádění oprav a odstraňování provozních rizik, včetně dostatečného množství náhradních dílů. Prokazatelně uzavřené pojistné krytí možných škod vzniklých následkem její činnosti a řešenou ekologickou likvidaci nebezpečných látek a odpadů je požadovanou samozřejmostí.
- Trvalou pohotovostní službu (dispečink) dosažitelnou 24 hodin denně po celý rok.
Chceme-li, aby prevenční činnost byla skutečně efektivní, nemůžeme zapomenout na řadu povinností vyplývající z této normy, které jsou na straně majitele výtahu. Z nich lze zvýraznit zejména:
- Zajištění a udržování odpovídající technické dokumentace výtahu, dokladů a pokynů pro provoz výtahu (čl. 4.2)
- Udržování výtahu v podmínkách bezpečného provozu, jak jinak, než prostřednictvím servisní firmy
- Předání informací servisní firmě o všech událostech souvisejících s provozem výtahu (nesprávná funkce, vznik nebezpečné situace, vyprošťovací zásah pověřenou osobou, plánovaná inspekční prohlídka, zajištění inspekčních prohlídek a odborných zkoušek, vyřazení výtahu z provozu či opětovné uvedení do provozu). Samozřejmě je třeba škodám předcházet.
Nedílnou součástí servisní činnosti a činností svázaných s odstraňováním provozních rizik jsou i Zkoušky po podstatných změnách, Zkoušky po opravách, Odborné zkoušky a v neposlední řadě Inspekční prohlídky, které však nejsou předmětem činnosti servisní firmy, ale nezávislého Inspekčního orgánu s certifikací (pouze) typu A a vymezenou akreditací na výtahy tak, aby bylo zabráněno střetu zájmů v případě posuzovaného výtahu. Jedním z hlavních činností tohoto subjektu je posoudit provozní rizika, identifikovat nebezpečí a nebezpečné situace a navrhnout účinná nápravná opatření, případně další ochranné kroky, nelze-li se vyvarovat zbytkových rizik. Srovnáme-li tuto činnost s automobilovým provozem, pak se jedná o obdobu Stanice technické kontroly.
Je potřebné připomenout, že požadavky na provádění všech uvedených zkoušek stanovených normou se vztahují pouze na výtahy, které jsou trvalou součástí staveb.
ČSN 27 4007
Prohlídky a zkoušky výtahů v provozu
Seřadíme-li jednotlivé zkoušky chronologicky, je základem celého zkušebnictví Zkouška po opravě zajišťovaná pracovníkem servisní firmy, který ověřuje funkci opravené nebo při opravě vyměněné části.
Další zkouškou v kompetenci servisní firmy je Odborná zkouška prováděná zkušebním technikem a pravidelných lhůtách:
Výtahy určené pro dopravu osob nebo osob a nákladů | 3 roky |
Výtahy určené pouze pro dopravu nákladů a malé nákladní výtahy | 6 let |
Norma za určitých podmínek připouští provedení Odborné zkoušky souběžně s Inspekční prohlídkou (čl. 6), které se v každém případě musí podrobit všechny výtahy určené pro dopravu osob nebo osob a nákladů v předepsaných lhůtách:
Výtahy uvedené do provozu před účinností ČSN EN 81-1(2), 1993 | 3 roky od data poslední OZ |
Výtahy uvedené do provozu před účinností ČSN EN 81-1(2), 1999 | 6 let od data poslední OZ |
Výtahy uvedené do provozu po účinnosti ČSN EN 81-1(2), 1999 | 9 let od data poslední OZ |
Fakt, že v některých případech nalezne Inspekční orgán i po modernizaci další neošetřená provozní rizika, která měla (a mohla) být odstraněna již v rámci předchozího zásahu a náprava je možná pouze za cenu zpětných úprav, je výmluvným důkazem o "kompetentnosti a profesionalitě" některých našich servisních firem.
Poslední z řady zkoušek je Zkouška po podstatných změnách, jenž má za úkol ověřit shodu provedených změn s platnými předpisy a přezkoušet funkci jednotlivých částí, či celého výtahu. V zásadě lze tyto zkoušky rozdělit na dvě části:
- Zkouška po podstatných změnách.
- Zkouška po podstatných změnách, při nichž došlo ke změně technických (dříve základních) parametrů výtahu.
Zkouškou po podstatných změnách jsme přeskočili vývoj. Logicky ji totiž předcházejí vlastní úpravy výtahu. Máme-li tedy Odbornou zkouškou identifikovaná nebo Inspekční zkouškou posouzená provozní rizika výtahu, nebezpečí a nebezpečné situace, hledáme vhodná nápravná opatření. Předpisy a návody, jak řešit standardní situace, jsou popsány v nové normě platné v celé EU bez výjimky.
ČSN EN 81 - 80
Předpisy pro zvyšování bezpečnosti existujících výtahů určených pro dopravu osob nebo osob a nákladů
V ČR nový dokument se zabývá pravidly pro zvyšování bezpečnosti stávajících výtahů s cílem dosáhnout takové úrovně, jaká je požadována u nově instalovaných výtahů. Platí pro trvale namontované elektrické výtahy trakční, hydraulické nebo s kinematicky vázaným pohonem, obsluhující stanovené úrovně stanic, s klecí konstruovanou pro dopravu osob nebo osob a nákladů a pohybující se mezi vodítky, které nejsou odkloněny o více než 15° od svislice. Pro ostatní typy výtahů může být tato norma použita jako podklad.
Celkem sedmdesát čtyři existujících a specifikovaných nebezpečí je nově identifikováno, seřazeno, očíslováno a rozděleno do kategorií podle závažnosti, přičemž je předepsáno, že nebezpečí vysoké úrovně musí být odstraněna v krátké časové lhůtě do pěti let a nebezpečí střední úrovně do deseti let. Časové lhůty jsou mezní a jejich skutečná délka je definitivně stanovena závěry Inspekční prohlídky a to s ohledem na množství existujících nebezpečí/nebezpečných situací a jejich závažnost.
Jednou z dobrých zpráv pro majitele výtahů je skutečnost, že oproti dříve platným normám byla vybraná provozní rizika přesunuta z vyšší úrovně nebezpečnosti do kategorie úrovně nižší a soubor nápravných opatření obsahuje více variantních řešení. Další zprávou je rozhodnutí Inspekčních orgánů oddělit posouzení ohrazení šachty (stavební část) od vlastního posudku výtahu (strojní část - výtah), což může jen napomoci nastartování obnově výtahu. Nicméně to však neznamená přehlížení nebo tolerování zásadních nedostatků ohrazení šachty. Pro tuto část bude v krátkém časovém horizontu vytvořena zvláštní direktiva.
Všechny normou uvedené požadavky se nemusí považovat za jediné možné řešení. Jiné alternativy jsou akceptovatelné za podmínky, že vedou k rovnocenné úrovni bezpečnosti. Tato opatření jsou však vždy navrhována v těsné součinnosti s Inspekčním orgánem (dále ČSN 27 4007).
Na základě předchozích činností jsou úpravy, zasahující do provedení a konstrukce výtahu ve spojitosti s odstraňováním provozních rizik, shrnuty pod jeden pojem - Podstatné změny výtahů.
ČSN 27 4011
Podstatné změny výtahů
Úpravy jsou rozděleny do čtyř kategorií
A | Změny, při nichž dojde ke změně technických parametrů (jmenovitá rychlost / nosnost / počet stanic-nástupišť) | Změny podléhající přezkoušení Inspekčním orgánem |
B | Změna bezpečnostních komponent (dveřních uzávěrek / zachycovačů / omezovačů rychlosti / ochranného zařízení proti nadměrné rychlosti směrem vzhůru / nárazníků / bezpečnostního elektrického obvodu / bezpečnostního zařízení hydraulického válce) | Změny podléhající přezkoušení zkušebním technikem servisní firmy, která změny provádí. |
C | Změna části výtahu (stroje nebo jeho částí / rozvaděče / klece výtahu / protiváhy / šachetních dveří / . . . ) | |
D | Změny stavební části (strojovny / šachty / prohlubně / ohrazení šachty) |
Dojde-li ke změnám dle kategorie A, musí být odstraněna všechna nebezpečí/nebezpečné situace s vysokou úrovní rizika. V ostatních kategoriích musí být odstraněna minimálně nebezpečí/nebezpečné situace související s danou změnou.
I když se o nutnosti neopomenout při dílčích změnách zvážit souvislost s ostatními částmi výtahu hovoří pouze okrajově v jedné normě (ČSN EN 81-80), je nutné tuto skutečnost připomenout a nenechat se vmanévrovat do slepé uličky. Pečlivě připravený plán postupného odstraňování provozních rizik (u komplexních obměn výtahů toto nehrozí) předložený servisní firmou je nezbytností a samozřejmostí. Obdobnou samozřejmostí je i neodkládat rozhodnutí na nejzazší termín. Ani nedostatek finančních prostředků nemůže být překážkou pro stanovení technické (bezpečnostní) úrovně výtahu, přípravu plánu obnovy a zhodnocení vlastního majetku.
Náklady spojené s modernizací
Obnova (modernizace) existujícího výtahu je záležitost, která klade nemalé nároky na jednotlivé rozpočty majitelů výtahů. Přesnou částku lze však určit vždy pro určitý výtah a to s ohledem na jeho nosnost, počet stanic, dopravní rychlost, rozsah výbavy výtahu a samozřejmě především na rozsah identifikovaných existujících provozních rizik.
Předpokládáme-li výtah o nosnosti cca 320 kg, počet stanic 5, dopravní rychlost 0,63 m/sec a jsou-li identifikována na daném výtahu provozní rizika na všech podstatných částech výtahu, potom se cena pohybuje v rozpětí cca 550 - 750 tisíc korun (bez stavebních úprav). Poměrně vysokou diferenci v ceně mohou činit náklady nutné na výrobu (nákup) bezpečnostních komponent (nákup u "tureckého" dodavatele je vždy lacinější, než použití ověřených částí) k zajištění požadovaných parametrů výtahu (dvourychlostní motor nebo řízení otáček pomocí frekvenčního měniče), či k provedení jednotlivých částí výtahu (provedení klece, kabinových nebo šachetních dveří, instalované doplňky) atd.
V ceně výtahu se pochopitelně projeví i náklady, které jsou vloženy danou servisní společností do její vlastní budoucnosti, technického vybavení a zázemí či rozvoje odbornosti svých zaměstnanců. I toto by mělo být jedním z faktorů při rozhodování o dodavateli požadovaného díla, zejména s ohledem na délku životnosti výtahu, která činí při kvalitní údržbě třicet až čtyřicet let. Jak již řekl John Ruskin (anglický filosof, 1819 - 1900): "Neexistuje totiž na tomto světě nic, co by někdo jiný nemohl udělat hůře a prodat o něco levněji, a ti lidé, kteří se pouze podle ceny orientují, stanou se spravedlivou kořistí těchto machinací."